روپوش سفید فرق لمینت ونیر کامپوزیت و روکش دندان چیست؟ - روپوش سفید

با وجود تفاوت های بین روکش دندان با لمینت ها و ونیر کامپوزیت ها، ممکن است برخی تصور کنند آن ها با هم یکسان هستند و کاربرد مشترکی دارند. اما در واقع هر کدام از این ۳ درمانِ نامبرده اهداف متفاوتی دارند و معمولا به جای هم استفاده نمی شوند. در این مقاله با هر درمان و تفاوت آن با درمان های دیگر آشنا خواهید شد.

لمینت دندان چیست؟

از بهترین روش های اصلاح طرح لبخند، متصل کردن لایه های نازکِ لمینت به جلوی دندان ها است. لمینت ها که عموماً از جنس سرامیک دندانپزشکی هستند، نوعی ونیر یا پوسته نازک هستند که به منظور زیبایی و پوشاندن عیوب ظاهری به دندان هایی که در طرح لبخند حاظر هستند متصل می شوند.

آن ها به صورت اختصاصی و بر اساس قالب دندان هر شخص در لابراتوار ساخته می شوند. معمولا برای نصبشان نیاز به دو جلسه است و در جلسه اول برای آمادگی و گرفتن قالب مقداری از ضخامت مینای دندان در جلو را می تراشند. دوام، زیبایی و هزینه لمینت ها معمولا زیاد است.

ونیر کامپوزیت دندان چیست؟

ونیر کامپوزیت دندان نیز نوعی ونیر است و دقیقا کاربرد لمینت را دارد با این تفاوت که جنس آن از سرامیک نیست و در اینجا از خمیر کامپوزیت و در مطب دندانپزشک به عمل می آید. برخلاف لمینت ها که پوسته های یک لایه بوده و با چسب به جلوی دندان متصل می شوند ونیرهای کامپوزیتی خمیرهایی هستند که بدون نیاز به تراشیدن دندان به صورت لایه لایه به دندان ها اعمال شده و با کمک نور آبی رنگ مخصوصی سفت و سخت می شوند.

از نظر کیفیت، ونیرهای کامپوزیتی نسبت به لمینت ها کیفیت کمتری دارند. شکل ظاهری آن ها نیز زیبایی کمتری نسبت به لمینت دارد و در کل هزینه آن ها نیز کمتر است.

فرق لمینت ونیر کامپوزیت و روکش دندان چیست؟

تفاوت ونیر کامپوزیت و پر کردن دندان با کامپوزیت چیست؟

برای ساخت ونیرها و پر کردگی های کامپوزیتی از خمیر کامپوزیت استفاده می شود اما زمانی که کامپوزیت دندان برای ترمیم پوسیدگی و پر کردن حفرات روی سطوح جونده استفاده شود به آن پر کردگی گفته می شود و زمانی که به سطح دندان ها به منظور زیبایی متصل شود، می شود ونیر کامپوزیت.

بنابراین در نهایت ونیر کامپوزیت می تواند به صورت لایه لایه به سطوح مختلف دندان متصل شود و ظاهر دندان را بهبود ببخشد اما پر کردگی تنها سطح جونده و گاها به های دندانی را پر کرده و ترمیم می کند.

روکش دندان چیست؟

روکش نوعی پروتز دندان است. پروتزها به گونه ای طراحی می شوند که جایگزین یک عضو آسیب دیده یا از دست رفته می شوند. روکش ها شبیه تاج های دندانی ما هستند و زمانی استفاده می شوند که تاج دندان طبیعی ما به شدت آسیب دیده باشد.

برای نصب روکش ها نیاز است تا دورتا دور دندان آسیب دیده تراشیده شود و سپس روکش با کمک سمنت یا چسب دندانپزشکی به دندان تراشیده شده متصل می شود. معمولا پس از عصب کشی اگر نسج دندانی کافی برای پشتیبانی و گیر پر کردگی در دسترس نباشد دندان را روکش می کنند. بنابراین روکش ها آخرین راه حل ترمیم دندان آسیب دیده بعد از پر کردن دندان هستند و زمانی کاربرد دارند که نتوان با مواد معمولی دندانپزشکی دندان را پر کرد.

برعکسِ ونیرهای کامپوزیتی و لمینت ها که تنها یک پوسته و پوشش نازک برای جلوی دندان هستند، روکش ها مانند کلاهی دور تا دور دندان آسیب دیده را می پوشانند. آن ها در واقع مانند یک کلاه عمل وظیفه محافظت از دندان باقی مانده را برعهده دارند.

آیا می توان ونیر کامپوزیت و لمینت را به جای هم استفاده کرد؟

لمینت سرامیکی دندان و ونیر کامپوزیت هر دو جزء یک خانواده هستند بنابراین می توان در اغلب موارد آن ها را به جای هم استفاده کرد. از این گذشته آن ها تقریبا اهداف درمانی مشابهی با هم دارند بنابراین بکارگیری آن ها به جای هم تقریبا منعی ندارد.

اگر پرداخت هزینه لمینت دندان برایتان مقدور نیست ولی همچنان به فکر اصلاح طرح لبخند هستید انتخاب ونیر کامپوزیت با همان اهداف می توان گزینه مقرون به صرفه تری باشد. با این حال باید در نظر داشته باشید که ونیر کامپوزیت دقیقا همان مزایای لمینت را ندارد و صرفا جایگزین ارزان و کم کیفیت تر لمینت محسوب می شود.

فرق لمینت ونیر کامپوزیت و روکش دندان چیست؟

آیا می توان روکش دندان را به جای ونیر ها استفاده کرد؟

با وجود اینکه می توان لمینت و ونیر کامپوزیت ها را به جای هم استفاده کرد، اما روکش و ونیرهای دندانی ماهیتی متفاوت دارند و در اغلب اوقات نمی توان آن ها را به جای هم استفاده کرد. همانطور که به آن اشاره کردیم، روکش ها پروتزهایی هستند که به عنوان خط آخر درمان و نجات دندان از آن ها استفاده می شود و کمتر جنبه زیبایی دارند. در واقع هدف از نصب روکش متفاوت از اهداف نصب لمینت ها و ونیر کامپوزیت ها است. بنابراین در بیش از ۹۵ درصد موارد نمی توان روکش ها را به ونیرهای دندانی، یا برعکس استفاده کرد.

در ۵ درصد باقی مانده می توان این دو درمان را به جای هم استفاده کرد. مثلا زمانی که دندان جلو عصب کشی شده باشد، می توان به جای روکش کردن دندان که تهاجمی خواهد بود از لمینت دندان استفاده کرد. هم زیبایی را به طرح لبخند میبخشد و هم اینکه از دندان آسیب دیده محافظت می کند.

چه دندانپزشکی درمان های فوق را انجام می دهد؟

از آنجا که هر سه درمان مطرح شده جزء درمان های ترمیمی به شمار می رود، معمولا اولین دندانپزشکی می تواند اقدام به انجام این ۳ درمان کند، متخصص ترمیمی و زیبایی دندان است. با این حال یک متخصص پروتز دندان و حتی یک دندانپزشک عمومی نیز می توانند به خوبی درمان های نامبرده را انجام دهند.

اگر نمی توانید یک متخصص ترمیمی و زیبایی، یک متخصص پروتز و یا یک دندانپزشک عمومی واجد شرایط و خوب را پیدا کنید، می توانید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید که خدمات ترمیمی و زیبایی ارائه می دهد. معمولا در کلینیک های دندانپزشکی متخصصانی از هر شاخه دندانپزشکی مشغول بکار هستند و درمان های مد نظر شما را برایتان انجام می دهند. فقط به این نکته توجه کنید که حتما یک متخصص یا دندانپزشک باتجربه برای درمانتان انتخاب کنید تا کیفیت و دوام نتایج بالا برود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 66 views بار دسته بندی : دانستنیهای پزشکی تاريخ : 25 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.