روپوش سفید بیماری اگزوتیک کوی هرپس ویروس چیست ؟ - روپوش سفید

بیماری اگزوتیک کوی هرپس ویروس در ماهیان زینتی

هرپس ویروس ماهی کوی نوعی بیماری ویروسی بسیار مسری در میان ماهیان کوی است که می‌تواند باعث ابتلای قابل توجه و مرگ و میر شدید در میان ماهیان کوی شود.

KHV از خانواده هرپس ویروس و دارای DNA دو رشته ای می باشد، که از عمده ترین پاتوژن های شناخته شده برای کوی و کپور معمولی است (نفریت بینابینی کپور و ویروس نکروز آبشش).

به علت مسری بودن و شیوع گسترده و سریع و تلفات سنگین، خسارات اقتصادی زیادی را برای پرورش دهندگان نقاط مختلف جهان مثل افریقای جنوبی، اندونزی، چین، تایوان، ژاپن و امریکا وارد ساخته است.

KHV اولین بار در سال ۱۹۹۵-۱۹۹۶ مشاهده و در سال ۱۹۹۷ برای اولین بار در کشور آلمان ثبت شد. اولین خسارت ناشی از آن در سال ۱۹۹۸ در اسراییل و امریکا پدید آمد و به علت تجارت کنترل نشده به نقاط مختلف جهان منتقل شد بطوریکه تا اواخر سال ۲۰۰۰% ،۹۰ از ذخایر ماهی کپور اسراییل و استان های شرقی المان مبتلا به ویروس بودند.

اگزوتیک کوی هرپس ویروس

روش کار: ظاهرا مرگ و میر تنها در کوی و کپور معمولی صورت می گیرد درحالیکه Goldfish و carp Crucian نیز آلوده می شوند. انتقال از طریق استخرهای پرورش، تجهیزات، گیاهان آبی، دوزیستان و پرندگان مانند مرغ ماهیخوار، همچنین آب های رها شده از ذخایر پرورش مبتلا و ورود ماهیان آزاد به درون استخر پرورش صورت می گیرد. میزان فعالیت این ویروس در فصولی چون زمستان و تابستان کاهش می یابد.

از مشخصات معروف هرپس ویروس ها پایداری به حالت نهفته در بدن میزبان می باشد. بحث و نتیجه گیری: در نتیجه درمان موثری برای KHV وجود ندارد، طبق تحقیقاتی که اخیرا در سال ۲۰۱۶ در اندونزی صورت گرفت واکسنی بصورت پلازمید و تزریق عضلانی به ماهی کوی ۳ ماهه انجام شد که نتیجه آن بهبودی ۳,۸۳ %جمعیت بود اما ماهیان بهبود یافته همچنان ناقل بودند.

به همین دلیل حذف جمعیت و ضد عفونی توصیه می گردد. تجارت و پرورش این گونه ماهیان نیازمند کنترل می باشد این بیماری توسط سازمان جهانی OIE قابل گزارش اعلام شده است. خرید ماهی از منابع معتبر و قرنطینه ماهیان جدید در دمای مطلوب از راه های پیشگیری ورود KHV به داخل کشور می باشد.

موارد متعددی در آمریکا و اروپا و نیز آسیا گزارش شده است. در ایران با مراقبت‌های هدفمند، کلیه مراکز پرورشی واجد بیماری و تلفات تحت بررسی و مراقبت قرار گرفته تا از شیوع آن جلوگیری بعمل آید.

این بیماری برای اولین بار توسط رحمتی هولاسو و همکاران در سال ۱۳۹۵ در کشور گزارش گردید و به وسیله روش‌های مولکولی و آسیب شناسی مورد تایید قرار گرفته است.

بیماری اگزوتیک کوی هرپس ویروس چیست؟

این ویروس از خانواده هرپس ویروس‌ها می باشد. بیماری در میان ماهیان کوی و کپور معمولی تشخیص داده شده است ولی به نظر می‌رسد سایر گونه‌های کپورماهیان از جمله گلدفیش‌ها و ماهیان زینتی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

دیگر اعتقاد بر این است که این ویروس در ماهیان مبتلا می‌تواند زنده و باقی بماند. تحقیقات جدیدی بر روی کپور علفخوار، کپور طلایی معمولی و کاراس در حال انجام می‌باشد.

از آنجایی‌که ویروس‌ها توانایی مخفی شدن و زنده ماندن تا مدت زمان طولانی را دارند لذا ماهیان در معرض و بهبود یافته از بیماری بایستی به‌عنوان ناقلین بالقوه این ویروس در نظر گرفته شوند. بررسی راههای تشخیص سریع ، کنترل و پیشگیری از این بیماری دارای نقش و اهمیت فراوانی در آبزی پروری می‌باشد.

separator line

بیشتر بخوانید:

بیماری بسیار خطرناک وگنر و علائم ابتلا به آن

ویروس پاروا (بیماری کشنده سگها) و درمان این بیماری خطرناک

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 31 views بار دسته بندی : دانستنیهای پزشکی تاريخ : 29 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.