روپوش سفید بررسی علل وجود خلط در مدفوع - روپوش سفید

علل احتمالی خلط در مدفوع شامل سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و سایر اختلالات گوارشی است. عفونت های باکتریایی، انسداد روده و پارگی مقعد (شقاق) نیز از عواملی هستند که می توانند منجر به بروز خلط در مدفوع شوند.
این مقاله از روپوش سفید برخی از دلایل اصلی ظاهر شدن خلط در مدفوع را بررسی می کند. همچنین توضیح می دهد که چه زمانی باید به دنبال درمان پزشکی باشید و چگونه پزشک می تواند علت این وضعیت را تشخیص دهد و درمان کند.

خلط در مدفوع نوزاد نشانه چیست؟

خلط در مدفوع نوزاد می تواند نشانه عفونتی باشد که نیاز به درمان فوری دارد. مهم است که بفهمید آیا واقعاً مخاطی وجود دارد یا خیر، زیرا مدفوع طبیعی نوزاد ممکن است رنگ و قوام مختلفی داشته باشد. خلط در مدفوع کودک حتی می تواند رشته ای یا لزج باشد و سبز رنگ به نظر برسد. بنابراین لازم است برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید.

وجود خلط یا مخاط شفاف در مدفوع

علل وجود خلط در مدفوع چیست؟

عوامل متعددی می توانند منجر به خلط قابل مشاهده در مدفوع شوند، از جمله:

دی دی کرم صمیم
استومی
انسداد روده
کولیت زخمی
بیماری کرون
عفونت باکتریایی
فیبروز سیستیک
آبسه مقعدی یا فیستول
سندرم روده تحریک‌پذیر

استومی

برخی از افرادی که جراحی استومی انجام داده اند (یا ایلئوستومییا کولوستومی) ممکن است متوجه دفع خلط از طریق رکتوم شوند. با استومی، اگرچه مدفوع از طریق استوما نه از راست روده و مقعد از بدن خارج می شود. اما رکتوم همچنان مایع ایجاد می کند. در صورت ایجاد مخاط، این وضعیت می تواند باعث ناراحتی و فشار شود.

انسداد روده

اگر چیزی روده را مسدود کند، ممکن است متوجه خلط اضافی در مدفوع خود شوید. انسداد روده همچنین می تواند باعث بروز علائم زیر شود:

یبوست
استفراغ
نفخ شکم
گرفتگی شدید

علت خلط در مدفوع چیست؟

انسداد روده می تواند ناشی از بیمار های مختلفی باشد، از جمله:

تومور
مدفوع ضربه ای
سنگ کیسه صفرا
چسبندگی (بافت زخم)
بلعیدن جسمی که غذا نیست.
فتق (بافتی که از طریق عضله ضعیف یا پاره شده، برآمده می شود).

انسدادها معمولاً در بیمارستان درمان می شوند. گاهی اوقات انسداد باید با جراحی برطرف شود.

کولیت زخمی

در کولیت اولسراتیو، غشای مخاطی روده بزرگ ملتهب و باعث ایجاد زخم های کوچکی می شود. این زخم ها می توانند خونریزی کرده و چرک تولید کنند. آنها همچنین ممکن است خلط کافی برای مشاهده در مدفوع ایجاد کنند.

بیماری کرون

دفع خلط در مدفوع در افراد مبتلا به بیماری کرون کمتر دیده می شود. با این حال، بیماری کرون می تواند در برخی افراد با ایجاد اسهال، بر مدفوع تأثیر بگذارد. ایلئوکولیت شایع ترین شکل بیماری کرون است، که باعث التهاب ایلئوم انتهایی (نقطه انتهایی روده کوچک) و همچنین کولون (روده بزرگ) می شود.

ترشحات و کف سفید در مدفوع

عفونت های باکتریایی

برخی از عفونت های باکتریایی می توانند باعث ایجاد خلط در مدفوع شوند. این عفونت ها، عبارتند از:

شیگلا
یرسینیا
سالمونلا
کمپیلوباکتر

عفونت های باکتریایی نیز ممکن است باعث اسهال، تب و گرفتگی شکم شوند. برخی از عفونت های باکتریایی بدون درمان به خودی خود بهبود می یابند. اما برخی دیگر ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. اگر فکر می کنید ممکن است عفونت باکتریایی داشته باشید، با پزشک خود تماس بگیرید.

فیبروز سیستیک

فیبروز سیستیکیک بیماری ژنتیکی است که باعث تشکیل خلط بیش از حد می شود. اگر چه خلط اغلب بر ریه ها تأثیر می گذارد، اما می تواند بر دستگاه گوارش نیز تأثیر بگذارد. این بیماری مادام العمر معمولا در دوران کودکی تشخیص داده می شود. فیبروز کیستیک همچنین می تواند باعث یبوست و درد شکم شود.

حتماً بخوانید:

دلیل ایجاد مدفوع آبکی چیست؟

دلیل ایجاد مدفوع آبکی چیست؟

مدفوع آبکی یا شل و ول – علل، و مداوای خانگی : کولون معمولا اکسیژن آب را در مواد مدفوع جذب می کند و مدفوع نرم و جامد را به وجود می آورد. محتوای رژیم…

آبسه مقعدی یا فیستول

آبسه عفونتی است که باعث ایجاد کیسه های چرک در داخل بدن می شود. این وضعیت بیشتر در افراد مبتلا به بیماری کرون، به ویژه در ناحیه پری مقعدی رخ می دهد. در حدود ۵۰ درصد موارد، آبسه به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که تونلی بین دو عضو یا بین پوست و یک عضو ایجاد کند.
در این صورت به آن فیستول می گویند. آبسه یا فیستول ممکن است منجر به دفع خلط در مدفوع شود. آبسه و فیستول نیاز به درمان دارند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک یا سایر داروها را برای درمان تجویز کند. در برخی موارد، آبسه باید با جراحی تخلیه شود.

ترشحات مقعدی

دل پیچه

IBS اغلب باعث ترشح بیش از حد خلط سفید رنگ در دستگاه گوارش می شود. اغلب با IBS غالب اسهال (IBS-D) نسبت به IBS غالب با یبوست یا نوع متناوب IBS (IBS-A) همراه است. اضطراب و استرس ممکن است باعث ایجاد خلط در مدفوع در صورت همزیستی با IBS-D شود. این در مورد افسردگی نیز صادق است، به گونه ای که مدت هاست با علائم و تشخیص IBS مرتبط بوده است.

IBS باعث ایجاد خلط در مدفوع می شود. مردان بیشتر از زنان به IBS در مدفوع موکوس مرتبط با IBS مبتلا ستند. محققان مطمئن نیستند که چرا این وضعیت باعث ایجاد خلط اضافی می شود. اما نشان دهنده بدتر شدن بیماری نیست.

سایر علل خلط در مدفوع : خلط در مدفوع می تواند با یبوست همراه باشد و با درمان یبوست به طور خود به خود برطرف شود. کم آبی بدن همچنین می تواند منجر به ایجاد خلط اضافی در مدفوع شود که به احتمال زیاد خود به خود از بین می رود مگر اینکه کم آبی مزمن باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 27 views بار دسته بندی : بیماریها , راه درمان و پیشگیری تاريخ : 21 دسامبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها