روپوش سفید اگر آب نخوریم چه بلایی سر بدن ما می‌آید؟ - روپوش سفید

در حالت کلی بسته به عواملی مانند مکان زندگی، شاخص چربی، سن و جنسیت، انسان‌ها به طور متوسط از ۵۵ تا ۶۰ درصد آب تشکیل شده‌اند. اما سوالی که مطرح است این است که این حجم بالا از آب در بدن به چه علتی است و حقیقتا برای سالم و زنده بودن به چند لیوان آب برای نوشیدن در روز نیاز داریم؟

اگر آب نخوریم چه بلایی سر بدن ما می‌آید؟

طی یک نگاه کلی باید بدانید کهH20 برای بدن انسان بسیار مفید است و مزایای آن شامل محافظت و روان کردن مفاصل، تنظیم دما و تغذیه‌ی مغز و نخاع می‌شود. از طرفی جالب است بدانید که آب تنها در خون ما خلاصه نمی‌شود و تقریباً سه چهارم مغز و قلب یک بزرگسال را آب تشکیل داده است. این مورد شامل ۸۵ درصد ریه‌ها و حتی استخوان‌های به‌ظاهر خشک (استخوان‌ها از ۳۱ درصد آب تشکیل شده‌اند!) هم می‌شود.

خب با این تفاسیر، اهمیت خوردن آب به علت از دست دان آن طی فعالیت‌های روزانه بر هیچکس پوشیده نیست اما بیایید ببینیم بدن در مواجه با کم آبی چه واکنش‌هایی نشان می‌دهد.

اگر آب نخوریم چه بلایی سر بدن ما می‌آید؟

کم آبی چه بلایی به سر ما می آورد؟

در ابتدای مواجه‌ی بدن با کم آبی، گیرنده های حسی در هیپوتالاموس مغز سیگنال هایی به منظور ترشح هورمون آنتی دیورتیک را ارسال می‌کنند. سپس هنگامی که این سیگنال‌ها به کلیه ها می‌رسد، این بخش چیزهایی به نام آکواپورین را ایجاد می‌کند. در حالت ساده آکواپورین کانال‌های ویژه‌ای هستند که به خون در حفظ و جذب بیشتر آب کمک می‌کند، چنین اتفاقی منجر به تشکیل ادرار غلیظ و تیره می‌شود. از طرفی افزایش کم آبی می تواند باعث افت قابل توجه انرژی، خلق و خو، رطوبت پوست و فشار خون شود. همچنین یک مغز کم آب نسبت به مغزی معمولی باید کار بیشتری انجام دهد و حتی ظاهری جمع‌تر و کوچک تر هم پیدا می‌کند.

اگر آب نخوریم چه بلایی سر بدن ما می‌آید؟

در قدیم الیام برای کسانی‌که آنقدر خوش‌شانس هستند که به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند، توصیه می‌شد که روزی ۸ لیوان آب بنوشند. اما امروزه، اجماع بر این است که مقدار آبی که باید مصرف کنیم تا حد زیادی به وزن و محیط اطراف ما بستگی دارد. در همین راستا مصرف روزانه‌ی آب برای مردان بین ۲٫۵-۳٫۷ لیتر و برای زنان حدود ۲-۲٫۷ لیتر پیشنهاد می‌شود البته به خاطر داشته باشید که این مقادیر می‌تواند با توجه به میزان فعالیت، سن، میزان سلامت بدن و سایر پارامترها کم و زیاد شود.

اگر آب نخوریم چه بلایی سر بدن ما می‌آید؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که هیدراتاسیون بهینه می‌تواند احتمال سکته مغزی را کاهش دهد و به مدیریت دیابت هم کمک کند. همچنین به طور بالقوه خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش می‌دهد. در پایان لازم است بدانید که مهم نیست مایعات بدن خود را از چه راهی (چای، قهوه، میوه‌ها، سبزیجات و …) به دست می‌آورید، مهم این است که دریافت مقدار مناسبی از آن می‌تواند تفاوت‌های قابل توجهی در احساس، تفکر و کارکرد روزانه‌ی شما ایجاد کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 25 views بار دسته بندی : سلامت و پزشکی تاريخ : 12 مارس 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.